Professionaliseren inkoop
Procurement bestrijkt alle processen van (interne) klant tot en met de leverancier. Zoals onze naam reeds zegt kunnen wij u bij al deze processen ondersteunen / adviseren. Het (doen) uitvoeren van het inkoopproces vormt het hart van de inkoopfunctie, maar de inkoopfunctie omvat meer dan alleen het inkoopproces. De keuzes die u in verschillende fasen van het inkoopproces maakt, zijn afhankelijk van de strategie en het inkoop- en aanbestedingsbeleid van uw organisatie. Wij kunnen u helpen bij het professionaliseren van uw inkoop met als rode draad het realiseren van inkoopbesparingen en kostenreducties.
Andere onderwerpen waarbij wij u kunnen ondersteunen / adviseren zijn, (re-)organiseren van uw inkoopafdeling, werkkapitaalverbetering, het vergroten van de slagkracht van inkoop door stroomlijning van de inkoopstrategie, organisatie, processen en systemen. Als basis voor deze professionalisering voeren wij eerst een inkoopanalyse uit. Deze professionele inkoopscan bestaat uit een kwantitatief en een kwalitatief onderzoek. Als basis voor het kwantitatief onderzoek dient uw boekhouding. Inkoop is namelijk alles waar een externe factuur tegenover staat. De meting die we daarvoor uitvoeren heet een spend analyse. Het houden van interviews met key-functionarissen is onderdeel van het kwalitatieve onderzoek.
Op basis van deze inkoopdiagnoses, worden concrete aanbevelingen gedaan waarmee u verder kunt om, al dan niet samen met ons, uw inkoop verder te professionaliseren.